چگونه از انتقاد به نفع خود استفاده کنیم؟ مزایای انتقاد پذیری


چگونه از انتقاد به نفع خود استفاده کنیم؟ مزایای انتقاد پذیری

همه ما به خوبی می دانیم که شنیدن جملاتی همچون باید با هم حرف بزنیم از طرف کارفرما، همسر یا حتی دوست می تواند بسیار نگران کننده باشد.

اگر شما نیز جزو افرادی هستید که از شنیدن شکایت های افراد در مورد کارهای نادرستشان متنفرند و دوست ندارند کسی در این مورد صحبت کند، باید بدانید که تنها نیستید.

به گزارش تاپ نایس به نقل از success؛ شاید به جرات بتوان گفت که هیچ فردی روی کره خاکی دوست ندارد مورد انتقاد و سرزنش قرار گیرد اما بازخورد صادقانه از طرف افراد، می تواند یکی از ابزارهای موثر و البته ارزشمند برای تکامل فردی باشد.

انتقاد به یک دلیل مهم می تواند برای بیشتر افراد ازاردهنده باشد و این دلیل را می توان در علم اعصاب پیدا کرد.مغز برای اینکه ما را زنده نگه دارد به گونه ای تکامل یافته است که به موارد منفی به شدت واکنش نشان می دهد. دلیل توسعه مغز به این روش بسیار ساده است و آن هم چیزی جز در امان نگه داشتن انسان نیست.

درست همانطور که مغز 20000 سال قبل تلاش می کرد فرد را از شر قبایل خطرناک و ازاردهنده در امان نگه دارد در دنیای امروزی نیز در مقابل انتقادهای آزاردهنده افراد ، به شیوه یکسانی با شرایط برخورد می کند.

اما سوال اینجاست که تنها به خاطر منفی بودن این بازخوردها و آزاردهنده بودنشان، باید از شنیدن چنین مواردی اجتناب کنیم؟ باید ما نیز همین کار را در برابر دیگران انجام دهیم؟

تحقیق انجام شده از دانشگاه میشیگان نشان می دهد دوز مناسبی از انتقاد سازنده، یکی از فاکتورهای بزرگ برای هدایت تیم به سمت موفقیت است.

تحقیق انجام شده از طرف جان گاتمن نیز نشان می دهد که انتقاد کردن یک بخش شیرین دارد و در این بخش انتقاد سازنده می تواند به حفظ روابط کمک کند. هردوی این تیم تحقیقاتی به نتیجه مشابهی دست پیدا کرده اند. برای اینکه رابطه ای حفظ گردد یا تیم به درستی کار کند، 5 یا 6 تعامل مثبت برای هر انتقاد یا تعامل منفی لازم است.

اگر انتقاد به درستی انجام شود می تواند به عملکرد بهتر تیم کمک کند و به افراد اجازه دهد رفتار خود را بهبود ببخشند. چنین انتقادی افراد را از خواب غفلت بیدار می کند و آن ها را وادار می سازد اشتباه خود را قبول کنند.

اگر افراد تیم شما کار خود را به درستی انجام نمی دهند، باید متوجه اشتباه خود شوند و به بهبود شرایط موجود بپردازند. اما به خاطر داشته باشید که انتقاد کردن هم اصول و قواعدی دارد. برای انتقاد کردن بهتر است از نکات زیر استفاده کنید:

  • به محرک ها و انگیزه های خود فکر کنید: به خاطر اینکه حالتان خوب نیست یا می خواهید فردی را اذیت کنید، به انتقادش روی می آورید؟ اگر چنین است بهتر است همین حالا کار خود را متوقف کنید، یک نفس عمیق بکشید و از محل دور شوید. انتقاد بر پایه خشم و ناراحتی می تواند به از بین رفتن روابط موجود بیانجامد.
  • هرگز به طرف مقابل خود حمله نکنید: در عوض، تنها فعالیت و عمل او را انتقاد کنید. سعی کنید فرد و رفتارش را از هم جدا کنید. به کاراکتر و شخصیت فرد مقابل حمله نکنید. بر روی رفتارش تمرکز داشته باشید. اینکار به فرد اجازه می دهد بدون ناراحت شدن از انتقاد شما، به بازخوردتان فکر کند.
  • در یک بازه زمانی مشخص، تنها یکبار انتقاد کنید: محققان دانشگاه استنفورد دریافته اند افراد در یک بازه زمانی مشخص تنها می توانند یک انتقاد را تحمل کنند. تنها یک انتقاد مهم را انتخاب کنید و آن را با طرف مقابل به اشتراک بگذارید.

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید