چگونه حالمان را خوب کنیم؟ 5 راه برای بهبود حال روحی


همه ما حال بد را تجربه می‌کنیم. غم کوتاه مدت و ملایم یا آزردگی و ناراحتی لزوما به معنای داشتن افسردگی نیست، حال بد ما می‌تواند حس مزاحمی باشد که ترجیح می‌دهیم ازآن دور شویم.

من سالها بود که از حال بدی که گهگاه داشتم رنج می‌بردم. داروهای ضدافسردگی،یوگا،نوشیدنی‌های سبز،روغن ماهی و…را امتحان کردم ولی با وجود تلاشی که داشتم حس وحال بد رهایم نمی‌کرد.

حال بد

با اینکه نتوانستم بفهمم چطور حال بد را کاملا از زندگیم دور کنم اما موفق شدم چند نکته کلیدی برای کنترل حس و حالم پیدا کنم.

بار بعد،اگر با چیز مزاحمی در گلوی‌تان و یا احساس کسالت و ناخوشی کلی از خواب بیدار شدید،یکی از این تکنیک‌ها را امتحان کنید.

  1. حسش کنید

شاید دور از عقل به‌نظر برسد،اما اغلب سریع‌ترین شیوه برای خلاص شدن از حال بد این است که به خودتان اجازه دهید تا این حال را حس کنید. مانند تمام چیزها،حس و حال،زودگذر است و درنهایت تمام می‌شود. همه ما می‌دانیم که گریه کردن چه حس خوبی می‌دهد.حس عطوفت و رهایی در اعماق گریه وجود دارد که مثل طوفان و رگبار،موجی از هوای گرم را منتشر می‌کند.

به خودتان اجازه گریه دهید،به بالش مشت بکوبید،درمورد تاریک‌ترین و عمیق‌ترین ترس‌تان بنویسید و هرکاری که باعث می‌شود حال بد از شما دور شود انجام دهید.

  1. درلحظه باشید

حال و هوای ما معمولا یا نتیجه نگرانی از آینده است و یا ناراحتی و عصبانیت از گذشته.یک راه موثر برای رهایی از این تنگنا این است که به زمان حال برگردید.تکنیک‌هایی مانند مدیتیشن اندیشیدن به ما یاد می‌دهند که چطور توجه‌مان را به زمان حال معطوف کنیم؛مخصوصا با تمرکز روی تنفس‌مان.محققان این روش را توصیه می‌کنند،ارزش امتحان کردن را دارد.

مادر تنها

چجوری حال بدمان را بهبود دهیم؟

  1. به حال بدتان توجه کنید

گاهی به‌نظرمی‌رسد حال بد ما ناشی از هیچ است،اما این اتفاق به‌ندرت می‌افتد. سعی کنید خودتان با کمک مکاشفه و اندیشه و یا با کمک یک مشاور،ریشه حال بدتان را پیدا کنید.اغلب می‌توانید با قدم‌های محکم حس و حال ناخوشایندتان را مهار کنید. مثلا شاید لازم باشد حد و مرزر وشن‌تر و هتری با یکی از اعضای خانواده‌تان تعیین کنید و یا گپ و گفتی با رئیس‌تان داشته باشید.به آن‌چه که حس‌تان سعی دارد به شما بگوید توجه کنید.

  1. خودتان را چک کنید

احساسات ما معمولا نتیجه عملکرد ناقص الگوهای فکری هستند که در ذهن ما تکرار می‌شوند. یک تمرین ساده،رفتار درمانی شناختی است که سوابق فکری را بررسی می‌کند. هدف این روش،بررسی اعتبار و درستی اندیشه‌های شماست. برای مثال،آیا واقعا درست است که همه از شما متنفرند؟احتمالا نه! بررسی سوابق فکری پرده از افکار پشت ذهن شما بر می‌دارد و در نتیجه اصلاحات بعدی بطور اتوماتیک انجام می‌شود.

  1. حرکت کنید

بیشتر ما وقتی حال‌مان خوب نیست، کمتر به تحرک فکر می‌کنیم. اما به گفته دانشمندان،تمریناتی مانند نرمش و یوگا می‌تواند برای بهبود حس و حال مفید باشد. اگر به سختی خود را به باشگاه یا کلاس یوگا می‌برید و یا اصلا رفتن برای‌تان غیرممکن به‌نظر می‌رسد سعی کنید 20 دقیقه پیاده روی کنید.

حرف آخر اینکه،برای خوب شدن حال‌تان عجله نداشته باشید،در زمان حال بمانید،به خودتان اجازه حس کردن احساس‌تان را بدهید،و بدانید که در نهایت مثل خیلی چیزها،حال بدتان هم گذراست.

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید