چگونه زندگی مشترک شادی داشته باشیم؟


happy couple

داشتن یک زندگی شاد و موفق در کنار همسرتان چقدر برای شما ارزش دارد؟ شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید با 5 ساعت وقت گذاشتن در هفته می توانید یک زندگی شاد و موفق داشته باشید.

به گزارش تاپ نایس و به نقل از سپیده دانایی؛ روانشناسی مثبت که آن را رویکرد روانشناسی در هزاره سوم میلادی نامیده‌اند، برخلاف روان‌شناسی سنتی و بیمارمحور، به جنبه‌های مثبت انسان‌های سالم می‌پردازد.

این شاخه از علم، که از ۱۹۹۵ پاگرفته است، به‌سرعت درحال بالندگی و گسترش است. از جمله اهداف اصلی روان‌شناسی مثبت می‌توان به نمونه‌های زیر اشاره کرد:

  • بررسی و پژوهش درباره هیجان‌های مثبت و خوشایند آدمی مانند شادی، امید، خوش‌بینی و رضایت از زندگی؛
  • مطالعه و تحقیق درباره فضیلت‌های اساسی انسان و صفات مثبت زیرمجموعهٔ هر کدام؛
  • ارائه روش‌های علمی و کاربردی برای پایه‌گذاری، تقویت و گسترش نهادهای مثبت اجتماعی: خانواده، اداره، شرکت و… .

در این میان، مهم‌ترین هیجان مثبت، شادکامی است که خود بر دو نوع است: هیجان اصیل و پایدار که همان خوشبختی و کامروایی است و هیجان حسی و گذرا که همان شادی، خوشی و نشاط است.

محققان از سلامت جسمی، طول عمر، سلامت روانی، گشودگی ذهن (تمرکز و درک بیشتر)، افزایش بازدهی تحصیلی و کاری، گسترش شبکه روابط اجتماعی، سازگاری و تفاهم خانوادگی، تقویت روحیه یاری‌رسانی و خدمت به دیگران، پرورش و گسترش دیگر هیجان‌های مثبت، رشد اخلاقی و معنوی و افزایش انگیزه و سطح دین‌داری، به‌عنوان بهره‌های شادی و شادکامی نام می‌برند.

در منابع اسلامی نیز از همسر خوب و متدین، فرزند صالح، دوستان خوب، شغل سالم، محل کار در شهر خود، مسکن وسیع، رفاه اقتصادی (کفاف)، مرکب رهوار، داشتن مدیری قدردان، داشتن کارمندانی فرمان‌بر، معتمد مردم‌بودن و تلاش در ساماندهی امور مردم به عنوان عوامل خوشبختی و سعادت یاد شده است.

البته این منابع دوربودن از صفات ناپسند اخلاقی، به‌ویژه کینه و حسادت و برخورداری از ویژگی‌ها و خوهای پسندیده‌ای چون پرستش و اطاعت خداوند، یقین، دوام عبادت، اخلاص، استواری در دین، شناخت پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) و امامان معصوم (علیهم‌السلام) و پیروی از آنها، خردورزی، عمل به دانسته‌ها، دوراندیشی، رازداری، بخشندگی و سخاوت و یادِ سازندهٔ مرگ را هم برای کسب شادکامی پایدار لازم می‌دانند.

همچنین بخوانید: چگونه زندگی مشترک موفقی داشته باشیم؟

بی‌تردید، ازدواج موفق و همسر خوب، سازگار، متعهد و وفادار، همراه و ترغیب‌کننده عوامل نشاط‌آور و فراهم‌آورنده زمینه‌های خوشبختی است. روان‌شناسی مثبت‌گرا معتقد است که افراد متأهل از همه شادترند.

سلیگمن، روان‌شناس معروف معاصر، با بررسی روابط همسران مختلف با دقت پیش‌بینی می‌کند که کدام ازدواج‌ها در طی سالیان بهبود پیدا می‌کنند. او دریافته است که همسران شاد و سازگار، هر هفته بیش از پنج‌ساعت زمان اضافی را به رابطه با خود اختصاص می‌دهند. وی با تأکید بر نقش همسران در حفظ شادکامی خانواده، توصیه می‌کند که آنان با استفاده از روش‌های بسیار ساده زیر در این مسیر گام بردارند.

خداحافظی‌ها هر روز پیش از خداحافظی و جداشدن از همسرتان برای رفتن به محل کار، از او بپرسید قرار است آن روز را چگونه بگذراند ۲‌دقیقه × ۵‌روز = ۱۰‌دقیقه
تجدید دیدارها در پایان روز کاری، زوج یک گفت‌وگوی تجدید دیدار آرام و بی‌استرس با یکدیگر داشته‌باشند ۲۰‌دقیقه × ۵‌روز = ۱۰۰‌دقیقه
عاطفه لمس‌کردن، بغل‌کردن، بوسیدنِ با محبت، بخشش ۵‌دقیقه × ۷‌روز = ۳۵‌دقیقه
قرار هفتگی گذاشتن قرارهای عاشقانه و برگزاری نشستی دونفره در خلوت و فضایی آرامش‌بخش به منظور تازه‌کردن عشق و دل‌دادگی ۲ساعت در هفته
تحسین و قدردانی هر روز حداقل پنج‌دقیقه تبادل محبت و قدردانی صادقانه ۵‌دقیقه × ۷‌روز = ۳۵‌دقیقه

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید