تعطیلی شرکت‌های واردکننده خودرو

تعطیلی شرکت‌های واردکننده خودرو

تاپ نایس پس از ممنوعیت واردات خودرو از سوی وزیر وقت صمت در سوم تیرماه امسال، تقریبا از نیمه‌های این ماه بود که شرکت‌های واردکننده خودرو تعدیل نیرو‌های خود را آغاز و سعی بر کوچک شدن شرکت‌های خود کردند.

برخی از آن‌ها چند شرکت را به یک شرکت محدود کردند، برخی از تهران به جاده مخصوص کوچ کرده و برخی دیگر نیز بی سر و صدا در شرکت را بستند و یک پارچه هم دور آن پیچیدند تا شاید روزی اوضاع بهبود یابد و به کارشان برگردند.

اما روز‌ها گذشت تا اینکه در نهایت دور اول تحریم‌ها با فشار بر صنعت خودروسازی آغاز شد و حتی آن‌هایی هم که امید به بهبود شرایط داشتند امیدشان نا امید شد و کم کم کار‌های بستن شرکت را پیش گرفتند، خودرو‌های باقی مانده و مدارک مانده در دست شرکت را به خریداران سپردند و به طور کامل فعالیت فروش و واردات خودرو را متوقف کردند.

در این میان برخی دیگر برخلاف میل خود، مجبور به بستن شرکتشان شدند چرا که دیگر شریک خارجی‌ای برای ادامه همکاری در ایران نداشتند و شریکشان در همکاری با صنعت خودرو ایران خلف وعده کرده بود و آن‌ها هم دستشان به جایی بند نبود.

حالا با گذری به جاده مخصوص و گذر از مقابل نمایندگی‌های خودرو‌های وارداتی در تهران، مشاهده می‌کنیم یا این شرکت‌ها تعطیل شده اند یا تعداد نیروهایشان کاهش یافته و فقط چند نفری برای رسیدگی به امور باقیمانده در حال فعالیت هستند. برخی از آن‌ها حتی می‌گویند که با تعیین تکلیف شدن ۱۵ هزار خودروی در گمرک مانده و سپردن آن‌ها دست مشتریان، کار ما هم تمام می‌شود و دیگر بهانه‌ای برای ادامه کار باقی نمی‌ماند و ما هم به جرگه شرکت‌های تعطیل شده می‌پیوندیم.

در همین زمینه مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو می‌گوید: «حداقل ۶۰ درصد شرکت‌های واردکننده خودرو تعطیل و مابقی نیز نیمه تعطیل هستند. از این رو با ادامه این روند، فروردین ماه سال آینده دیگر شرکت‌های واردکننده خودرو وجود خارجی نخواهند داشت.»

او می‌افزاید: «این نکته نیز باید قابل توجه همه کسانی باشد که می‌گفتند تحریم ها، واردات را نشانه نگرفته، بلکه تولید را نشانه گرفته است. اما باید یاد آوری کرد که شرکت‌های خودروساز داخلی و مسئولین دستگاه‌های اجرایی شعار می‌دادند که تحریم‌ها تولید را نشانه رفته است و ترامپ تولید داخلی را نشانه گرفته است. اما دوستانی که این شعار‌ها را می‌دادند، در حال حاضر بگویند که ایا واقعا تولید نشانه گرفته شده است یا واردات؟»

دادفر تصریح می‌کند: «متن تحریم‌ها نیز تکفیکی میان صنعت خودروسازی و واردات خودرو آورده نشده است؛ بلکه موضوع خودرو مورد تحریم عنوان شده است.»

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو معتقد است اگر تولید داخلی تولید هوشمند و دارای برنامه ریزی بود و قرارداد‌ها با تامین کنندگان خارجی معطل نمی‌ماند، امروز تولید توانایی رونق داشت، اما وقتی تمدید قرارداد‌ها پیش از تحریم مجدد پیش گرفته می‌شد، امروز حتی موضوع تولید نیز اینگونه نبود.

او ادامه می‌دهد: «اما اگر وضعیت تولید به همین روال پیش رود، تا قیامت همین روش خواهد بود که همه مردم ایران سهامدار خودروسازی‌های ایران هستند که در این میان ۱۰۰ نفر سود می‌برند و ۸۰ میلیون نفر در زیان خودروسازان شریک هستند.»

بر اساس این گزارش،  این روز‌ها خبر تعطیلی شرکت‌هایی واردکننده خودرو یکی پس از دیگری به گوش می‌رسد و به نظر می‌رسد تا سال آینده فقط خودروسازان داخلی هستند که چراغ جاده مخصوص را روشن نگه داشته اند و مابقی شرکت‌های واردکننده خودرو به قاب خاطرات صنعت خودرو می‌پیوندد.